Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej
Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej
Projekt pn. Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej obejmuje zbiór zadań realizowanych na obszarze Aglomeracji Opolskiej mających wpływ na rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej oraz zadań przyczyniających się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Projekt realizowany jest w porozumieniu ośmiu partnerów, którzy w celu prawidłowej realizacji zadań zawarli umowę partnerstwa. Liderem Projektu jest Miasto Opole, a Partnerami gminy: Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów, Krapkowice oraz Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu.
Przedmiotem projektu jest realizacja następujących zadań:
- Miasto Opole w swoim zakresie zaplanowało:
- budowę 18 odcinków ciągów pieszo-rowerowych na terenie miasta,
- budowę pętli autobusowej przy ul. Wschodniej,
- inwestycje związane z energooszczędnym oświetleniem,
- rozbudowę systemu ITS w Opolu,
- działania na rzecz poprawy atrakcyjności transportu publicznego.
- Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu w ramach swoich zadań planuje:
- zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym,
- przebudowę pętli autobusowej przy ul. Pużaka wraz z budową stacji szybkiego ładowania autobusów,
- oraz rozbudowę infrastruktury do ładowania na zajezdni autobusowej.
- Gmina Prószków planuje budowę ścieżki pieszo-rowerowej (w śladzie starej ścieżki) na odcinku Złotniki - Chrząszczyce wraz z oświetleniem oraz wymianę wiat przystankowych.
- Gmina Gogolin planuje zakup i montaż wiat przystankowych i wiat rowerowych.
- Gmina Komprachcice planuje:
- rozbudowę drogi polegającą na budowie ciągu pieszo - rowerowego w pasie drogi powiatowej na odcinku Dziekaństwo – Domecko,
- przebudowę istniejącej drogi wojewódzkiej nr DW 429 w zakresie oświetlenia przejść dla pieszych oraz wymianę wiat przystankowych.
- Gmina Chrząstowice planuje:
- budowę dwóch centrów przesiadkowych wraz z przebudową jednej pętli autobusowej,
- rozbudowę drogi powiatowej w związku z budową drogi dla rowerów oraz pieszych i rowerów na odcinku Suchy Bór – Lędziny,
- wymianę wiat przystankowych.
- Gmina Murów zaplanowała:
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej od miejscowości Stare Budkowice do stacji PKP miejscowości Kały,
- zakup i wymianę wiat przystankowych.
- Gmina Popielów planuje wykonać dwie ścieżki rowerowe tj.:
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku od miejscowości Popielów do miejscowości Lubienia,
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej na odcinku od miejscowości Popielów do miejscowości Karłowice.
- Gmina Krapkowice planuje utworzenie centrum przesiadkowego oraz zakup ładowarek dla samochodów elektrycznych.
Reasumując: w ramach projektu zostanie wybudowanych 27,45 km ścieżek rowerowych, powstaną
3 centra przesiadkowe oraz jeden obiekt „parkuj i jedź”, a także infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Dodatkowo w ramach projektu powstanie jedna pętla autobusowa, a dwie zostaną przebudowane. Zostaną zakupione autobusy elektryczne oraz rozbudowany zostanie system ITS. W projekcie nie zabraknie również inwestycji związanych z energooszczędnym oświetleniem.
Grupy docelowe:
Grupą docelową są mieszkańcy regionu, w tym użytkownicy korzystający z publicznego transportu zbiorowego, infrastruktury pieszo rowerowej, przedsiębiorcy korzystający z infrastruktury pieszo rowerowej i taboru oraz turyści.
Celem głównym projektu jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej na terenie Aglomeracji Opolskiej.
Cele szczegółowe są następujące:
- zmniejszenie liczby osób korzystających z indywidualnych środków transportu w postaci samochodów osobowych,
- wzrost dostępności i wykorzystania ciągów pieszo-rowerowych oraz środków publicznego transportu zbiorowego,
- wzrost bezpieczeństwa drogowego poprzez zapewnienie nowoczesnej infrastruktury i jej oświetlenia,
- wzrost stopnia wykorzystania systemu ITS na obszarze Aglomeracji Opolskiej,
- wzrost stopnia integracji pomiędzy środkami transportu indywidualnego, a środkami transportu zbiorowego poprzez budowę centrum przesiadkowego,
- uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym poprzez zakup autobusów elektrycznych,
- redukcja natężenia hałasu poprzez wykorzystanie do transportu autobusów elektrycznych oraz poprzez wzrost stopnia wykorzystania rowerów,
- redukcja zjawiska tzw. „zatorów drogowych” i związanej z nimi emisji liniowej pochodzącej
z transportu.
Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia wielu korzyści społeczno-gospodarczych oraz środowiskowych, krótko i długoterminowych, do których zaliczyć należy m.in. poprawę warunków życia w regionie (poprzez wzrost dostępności komunikacyjnej i bezpieczeństwa przemieszczania się), rozwój działań promujących zrównoważoną mobilność miejską, poprawę wizerunku i marki Aglomeracji Opolskiej.
Działania zaplanowane w ramach projektu zmierzają do ochrony środowiska, poprawy dostępności i bezpieczeństwa transportowego, m.in. poprzez wzrost możliwości korzystania z ekologicznego środka transportu w postaci roweru, zbiorowych środków transportu komunikacji publicznej, zapewnienia integralności różnych środków transportu, ograniczając wykorzystanie indywidualnych środków transportu, szczególnie spalinowego.
Zaprezentowane powyżej cele, wzajemnie się uzupełniając, tworzą spójną strategię poprawy infrastruktury transportowej oraz zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko i zdrowie publiczne.
#FunduszeEuropejskie